Home / Hypnose technieken / Effectief beïnvloeden: goede ideeën overbrengen met kracht en overtuiging MINDSET

Effectief beïnvloeden: goede ideeën overbrengen met kracht en overtuiging MINDSET

Er schuilt in ons allemaal wel een goede verkoper of spreker. Dagelijks beïnvloeden we elkaar en voeren we inspirerende gesprekken, waarbij we proberen onze ideeën over te brengen en adviezen te verkopen. Het is een goed idee om dit zo effectief en efficiënt mogelijk te doen: jouw boodschap overbrengen, gebruik jouw tonaliteit!

Tonaliteit (de klank en kleur van je stem) is iets wat je moet beheersen als het gaat om ethisch beïnvloeden (oftewel effectief communiceren). Het is één van de meest belangrijke dingen die je moet leren als het gaat om meesterlijk beïnvloeden (en het verkopen van producten, diensten of jouw ideeën die je hebt). Je kunt het zien als de verborgen taal van beïnvloeding. Voor de coach onmisbaar om goed te beheersen.

Je zegt een paar woorden, maar deze woorden krijgen meer impact en betekenis wanneer je gebruik maakt van de tonaliteit van je stem. Tonaliteit gekoppeld aan deze woorden komen binnen en verbind zich op een emotioneel niveau, wat een onbewust proces is en vele malen krachtiger is, als het gaat om overtuigingskracht en het begeleiden van persoonlijke verandering.

Er zijn wel meer dan 20 verschillende tonaliteitspatronen en ik zal enkele hier bespreken. Misschien vraag je jezelf af hoe je deze allemaal kunt leren? Je kunt gerust zijn, door goede training zul je deze patronen snel onder de knie krijgen en kun je ze onbewust toepassen in dagelijkse (coach) gesprekken, dat garandeer ik je in >> mijn hypnose practitioner training.

Het is misschien niet het makkelijkste wat je kunt leren, het is wel de meest krachtige tool die je kunt gebruiken als meester communicator. Terwijl je het stuk leest, neem jezelf dan ook voor concrete en praktische acties op te pakken om deze techniek jezelf meester te maken. De investering die je doet is dat meer dan waard.

Bij effectieve beïnvloeding is het belangrijk dat je in de eerste paar seconden laat blijken dat je: een expert bent, je weet waar je het over hebt, dat je verdomd enthousiast bent en het allerbelangrijkste: dat de ander je iets kan schelen. Dit is het begin van het ontwikkelen van een krachtige en succesvolle mindset.

Want het meest belangrijke waar het uiteindelijk op neer komt is dat mensen zaken doen met mensen die ze aardig vinden, waar ze een klik mee hebben en waarbij ze het gevoel hebben dat ze er toe doen. Daardoor bereik je als coach betere resultaten, doordat jouw mindset als coach verandert en je begrijpt hoe het onbewuste werkt.

Het gaat ze niet zo zeer om het beste product wat geboden wordt of de beste methode die je inzet voor persoonlijke groei. Natuurlijk wil je ook het beste product bieden, maar belangrijker dan dat is, dat jij een onbewuste verbinding ontwikkelt, rapport maakt, met anderen.

Rapport gaat niet over het praten over koetjes en kalfjes en doelloos mee praten met de ander, zoals veel NLP opleidingen leren. Rapport vindt plaats op een onbewust niveau, waarbij je leert hoe je gesprekken kunt volgen en leiden, hoe je kunt aansluiten, aanpassen en spiegelen.

Dit zijn de onbewuste technieken die je leert in mijn trainingen en inzet om de juiste condities te creëren, gedurende het gesprek te beïnvloeden, jouw boodschap te verkopen (of anders gezegd, jouw boodschap krachtig met impact over te brengen) en de deal te sluiten en persoonlijke veranderingen te realiseren. Het zijn onbewuste triggers die het kritisch denken omzeilen en je direct laten communiceren op emotioneel niveau (het hart).

Aan het einde van de dag gaat het uiteindelijk om de emoties die je bij de ander hebt weten op te roepen. De juiste emoties die ervoor zorgen dat je de deal sluit of niet, of dat de boodschap binnen komt of niet of het veranderingsproces wordt gestart of niet. Het is ook belangrijk om logisch te onderbouwen wat je verkoopt en waarom de verandering gemakkelijk is, maar aan het eind van de dag kopen mensen dingen, of veranderen mensen,  gebaseerd op emotie en zullen ze hun beslissing zelf rechtvaardigen met eigen logica.

Het begint met tonaliteit, het begint met het kunnen oproepen van specifieke emoties op specifieke momenten. Gemoedstoestanden die het veranderingsproces positief beïnvloeden. Werken met tonaliteit is het beïnvloeden op microniveau. Train je zelf om te spreken als een beïnvloeder, niet als een middelmatig persoon. Als je spreekt als een middelmatig persoon, dan zul je middelmatige resultaten behalen. Ga maar eens na welke sprekers of personen jou het meest inspireren.

Je wilt uitzonderlijke resultaten bereiken in verkoop of het overbrengen van jouw boodschap. Het is dus belangrijk dat jij jezelf goed traint om uitzonderlijk goed te spreken, aandacht te hebben voor hoe je mensen aanspreekt en hun verbeeldingskracht vangt in enkele seconden en weet te activeren.

Hoe creëer je schaarste zonder dit specifiek te benoemen, maar door gebruik te maken van je stem en tonaliteit, en de juiste taalpatronen. Hoe creëer je een stemming waarin de dingen die je vertelt aanvoelen als een geheim, waarbij je als luisteraar op het puntje van je stoel zit. Hoe spreek je nieuwsgierigheid uit en de wil om te ondernemen en nieuwe dingen te ontdekken. Verandering start met een intensief verlangen, wat ook in tonaliteit hoorbaar kan zijn.

Het goede nieuws is dat jij de meeste patronen al in dagelijkse situaties gebruikt. De kunst is deze patronen bewust in te zetten in gesprekken, zodat je gesprekken voert met impact en dus je doel ondersteunen.

Je zult verstelt staan dat jij in staat bent doelbewust emoties in mensen op te roepen om jouw boodschap met impact te brengen, door alleen maar je stem aan het eind te verlagen of te verhogen. Dat is toch wat je wilt, betekenisvolle gesprekken voeren die inspireren en een positieve impact hebben op de mensen die je coacht?

Je zult ontdekken hoe krachtig deze kennis is en je realiseert je dan:

wanneer ik de kennis structureel toepas en ik heb manieren gevonden om beperkende overtuigingen te elimineren en mensen vertrouwen mij, wat ze moeten doen, mijn bedrijf vertrouwen, dan behaal ik goede resultaten omdat ze geloven dat verandering voor hun ook mogelijk is.”

Het is zo belangrijk om goed stil te staan bij elk woord wat je gebruikt of de spaties in je script (of dit nu in jouw hoofd is of op papier), alles doe je met een specifiek doel en gebruik daarbij je stem om dat te behalen. Natuurlijk zijn er meerdere lagen die je kunt inzetten en andere zaken die je ook wilt ontwikkelen. Dit is slecht één aspect waar ik nu aandacht aan geef.

Het is goed om jezelf te herinneren dat je in iemands wereld stapt. Het is dan ook van groot belang dat je hun verbeeldingskracht op een goede manier aanspreekt. Dit doe je door de juiste woorden en de juiste tonaliteit te gebruiken.

Hoe kun je de aandacht van iemand vangen in 4 seconden en het juiste beeld achter laten?

  1. Open met enthousiasme en kracht
  2. Gebruik een Command Tone Up
  3. Gebruik een Command Tone Down

Open met enthousiasme en kracht. De meeste mensen hun innerlijke wereld is niet vervult met enthousiasme, positieve kracht en uitbundigheid. Veel mensen ervaren middelmatigheid. Wanneer ze iemand horen die ook zo is, dan vormen ze al een beeld van iemand die middelmatig is (precies niet wat een expert uitstraalt die weet waar deze het over heeft). Dit werkt echt zo. Als je wilt dat mensen veranderen, dan wil je dat ze in een krachtige mindset terecht komen.

Als jij binnen komt in hun wereld met enthousiasme en spanning, dan willen ze met je praten. Uit je woorden en tonaliteit moet blijken dat je iets interessants hebt voor hun, dat je een expert bent. Je wilt hun een gevoel van hoop geven en het idee dat zij kunnen veranderen. Dat zij in staat zijn te transformeren.

Als je een nieuwe auto koopt, een porsche 911 bijvoorbeeld, dan wil je zaken doen met iemand waarvan je het idee hebt dat deze expert is en verstand van zaken heeft. Hetzelfde geld voor jou als coach, je wilt laten blijken dat jij de juiste persoon bent voor het aanpakken van de vraag. Hoe krachtiger jij bent, hoe meer jij zelf gelooft dat het gaat gebeuren, hoe makkelijker de persoon je volgt in het proces.

Dat is hoe je wilt dat de ander jou in zijn innerlijke wereld ziet en ervaart. Woorden en de juiste tonaliteit hebben impact op emotioneel niveau. Als je het op de juiste manier zegt, dan weten ze dat jij iets voor hun hebt, iets belangrijks, omdat jij enthousiast bent, vrolijk en optimistisch. Het beeld wordt gevormd in gedachten.

Gebruik een Command Tone Up. Aan het eind van de zin of bij specifieke woorden laat je je stem omhoog gaan. Het verhogen van je stem aan het eind van een zin of bij specifieke woorden roept vragen op. Het is een microsignaal aan het brein, onbewuste trigger, dat gezocht moet worden naar antwoorden.

Mensen zijn geconditioneerd, dat wanneer een vraag wordt gesteld de toon aan het eind automatisch omhoog gaat. Automatisch (ook al is het maar een fractie van een seconde) wordt innerlijk gezocht naar antwoorden.

Het omgekeerde is ook waar, als je wilt dat iemand iets doet, reageert op een verzoek, dan gebruik je Command Tone Down. Wat je zegt komt dan over als een commando dat iemand iets moet doen en ook hier reageert het brein automatisch op en zal iemand geneigd zijn te doen wat gevraagd wordt.

Als je de woorden of de zinnen afsluit en de toonhoogte blijft hetzelfde, dan wordt dit door het brein opgevat als een statement. De persoon kan dan in de gemoedstoestand of mentale staat komen van: nou en?! Wat je wil is dat iemand op zoek is naar het antwoord en het brein dus aangehaakt is. Dat deze actief betrokken is en blijft en opdrachten uitvoert om tot oplossingen te komen.

Dit zijn drie patronen die je bijvoorbeeld kunt toepassen op de onderstaande openingszin als je iets wilt verkopen als ondernemer:

(1)Hallo [persoon], ik ben Mitchel Heitinga(2), van trainingsinstituut Hypnotrain(2) gespecialiseerd in NLP(2), Hypnose(2) en Effectieve Communicatie(2)? Spreek ik met de eigenaar van [bedrijf] (3)?

Wanneer je opent met enthousiasme en kracht (1), dan spreek je direct het verbeeldingsvermogen van de persoon op een goede manier aan. Bij de woorden met een (2) aan het eind kun je Command Tone Up inzetten. Bij mijn naam gaat iemand zoeken, ken ik Mitchel? Vervolgens gebeurt hetzelfde bij de woorden Hypnotrain, NLP, Hypnose en Effectieve Communicatie. Dit is een goede start om je gesprek te vervolgen.

Vervolgens stel je een vraag of je met de eigenaar spreekt van bedrijf x met een Command Tone Down waardoor het brein geneigd is de vraag te beantwoorden omdat er min of meer een commando wordt gegeven. Dit is de manier waarop succesvolle mensen onbewust communiceren om een goede response te krijgen.

Overigens gebeurt er in de laatste zin meer, het is namelijk het begin van het starten van de YES SET, een patroon waardoor het brein in een ja stand terecht komt waardoor goede suggesties en ideeën die daarna worden gegeven gemakkelijker geaccepteerd zullen worden. Ik herhaal, dit is hoe effectieve communicatie onbewust gaat, het is goed om bewust deze dingen te gebruiken en in te zetten om gewenste resultaten te behalen.

Een voorbeeld wat je kunt gebruiken in je coachgesprekken, bijvoorbeeld wanneer je met de 2 magische vragen gewenste resources (hulpbronnen) hebt gevonden die de persoon in diens kracht zet:

(1)Wanneer je dat ervaart, kracht en liefde, wat gaat je helpen daarnaast om  meer (3) verbinding te (3) voelen? Ergens in je lichaam kun jij dat (2) voelen, nu, je daarbij stil staat waar je het meest naar (3)verlangt!

Als je de woorden bij 1 uitspreekt met enthousiasme zoals dit ook bedoelt is, kracht dus krachtig en liefde liefdevol, dan krijgen de worden impact. Zeker als jij dit met een goede energie brengt en niet middelmatig brengt. Je wilt het uitvergroten, zodat de woorden impact krijgen.

Dan breng je de persoon in contact met het verlangen wat zelf is uitgesproken door de 2 magische vragen te stellen, verbinding en voelen door de Command Tone Down te gebruiken en de persoon als het ware een commando te geven dit te doen. Wij coaches gebruiken zoveel verschillende oefeningen om mensen te verbinden met hun resources en hun kracht, op deze manier kun je dat dus doen in een “simpel” alledaags gesprek wat je voert.

Het is niet zo dat je deze technieken alleen in het begin van het gesprek inzet. Van het eerste tot het laatste woord wil je dat jouw woorden impact hebben en het doel van jouw communicatie zo goed als mogelijk ondersteunen. Het gaat dus niet alleen om de woorden die je gebruikt, de slimme vragen die je stelt. Het belangrijkst is hoe je performt als coach. Net zoals acteurs constant trainen om te performen (of top sporters dat doen) wil je als coach dus ook werken aan jouw prestaties.

Als je fysiek met mensen in contact bent, dan kun je ook non-verbale signalen sturen, zoals: het optrekken van de wenkbrauwen wat ook automatisch gebeurt wanneer mensen vragen stellen. Dan is niet alleen de Command Tone Up die geconditioneerde reacties (zoeken naar informatie) triggert, maar ook de opgetrokken wenkbrauwen vuurt een signaal af. Als je goed luistert naar persoonlijke metaforen, dan kun je deze ook gebruiken in het transformatie proces.

Natuurlijk zijn er veel meer tonaliteitspatronen, zoals bijvoorbeeld Command Tone Down wat ik eerder aan heb gegeven, wat een indirecte manier is van commando’s geven is en mensen aanzet om in actie te komen, of het schaarste patroon, of  het effect van fluisteren en zacht praten om anderen in een specifieke gemoedstoestand te krijgen.

Wanneer je de verschillende patronen vaardig toepast in gesprekken, dan zul je merken dat je boodschap met impact en kracht overkomt. In >> mijn conversationele hypnose training komt dit uitvoerig aan bod. Als je ook hierin getraind wilt worden, dan vind je hier de mogelijkheden die ik je biedt.

Ik hoop je zo een idee te hebben gegeven hoe tonaliteit invloed heeft op geconditioneerde onbewuste processen. Ik ben benieuwd naar je ervaring en commentaar. Ik beantwoord graag de vragen die je hebt. Laat een reactie achter, jouw mening wordt zeer gewaardeerd.

Over hypnotrain

Bekijk ook

Hypnose trancesignalen leren herkennen VIDEO demo

Hypnose is een eenvoudig proces om te doen en te leren. Ik kan het niet …

3 Reacties

  1. bedankt hier kan ik weer wat mee.

    gr twan

  2. Dag Mitchel,

    De methode kende ik al wel alleen de benaming niet. Met belangstelling heb ik je post gelezen. Ook leuk om te zien dat je telkens verwijst naar je trainingen. Op een prettige manier. Na een aantal keer de >>mijn trainingen voorbij te hebben zien komen ben je eerder geneigd er op te gaan klikken.

    Je schrijft: ” De meeste mensen hun innerlijke wereld is niet vervult met enthousiasme, positieve kracht en uitbundigheid.”
    Deze zin blijkt als een trigger te werken, want ook ik voelde mezelf aangesproken. Ik zag dat iemand al een reactie hierop had gegeven om deze zin aan te passen.
    Misschien maar laten staan, je word als lezer wel alert en gaat naar mijn mening juist door met lezen.

    Desiree

    • Desiree,

      Bedankt voor je uitgebreide reactie en goed om te lezen dat het triggerd. Ik ga helemaal mee in jouw opmerking. Mensen zijn emotionele wezens en het roept zeker op om verder te lezen. Juist teksten die prikkelen, prikkelen ook de aandacht.

      Het interessante van mijn zin, is dat er staat: de meeste mensen .. iemand die zijn leven als enthousiast, positief of uitbundig ervaart, zal niet zo snel geneigde zijn zich aangesproken voelen. Dat op zich is een interessant gegeven vind ik.

      Ikzelf heb dat ook wel eens met teksten van anderen, ik kom er dan vaak achter dat mij een spiegel wordt voorgehouden.

      Dat is wat ik bedoel met innerlijke wereld, als deze op orde is, dan zijn mensen steeds minder geneigd om te reageren van stimuli van buitenaf, en blijven ze met hun innerlijke kracht verbonden.

      Bedankt voor je bijdrage ..

      Warme groet, Mitchel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

mautic is open source marketing automation