Home / Hypnose technieken / NLP toegepast: oefening om nare gevoelens te stoppen en te vervangen door positieve!

NLP toegepast: oefening om nare gevoelens te stoppen en te vervangen door positieve!

Nare gevoelens beïnvloeden het leven van veel mensen niet op een positieve manier, dat is zonde omdat je makkelijk hier zelf iets aan kunt doen. In dit artikel geef ik je een krachtige NLP Techniek om nare gevoelens te neutraliseren en hier positieve gevoelens voor in de plaats te zetten.

Ben je een coach? Deze belangrijke NLP techniek wil je gewoon toepassen in je praktijk. Ik leg de NLP oefening stap voor stap uit zodat je in staat bent deze oefening direct in de praktijk toe te passen. Aan het eind van de uitleg heb ik ook nog speciaal aandacht hoe je dit kunt gebruiken bij kinderen.

Het is niet prettig om nare gevoelens of emoties, zoals angst, boosheid, frustratie, afwijzing (enzovoort) je leven te laten beïnvloeden. Het beïnvloedt je gedrag en hoe je de werkelijkheid ervaart. Je doet dingen niet of juist wel wat je niet had gewild. Tijd voor verandering!

Angst of nare gevoelens hebben een functie. Je lichaam waarschuwt je voor dingen om je te beschermen en bewust of automatisch te reageren, dit is een proces waar je op kunt vertrouwen. Dit is een normale functie van het brein: gebeurtenissen en situaties generaliseren en patronen ontwikkelen om je te beschermen en je leven gemakkelijk te maken. NLP leert hoe je je brein het best kunt gebruiken, hoe je kunt vertrouwen op je onbewuste en het beste uit jezelf te halen.

Dit is handig en belangrijk dat het werkt op deze manier. Het is bijvoorbeeld een goed idee om angst te voelen voor een leeuw, of  wanneer je in een dreigende situatie terecht komt dat je aan je water voelt dat je snel weg moet gaan. Het is niet zinvol om, voor alles wat op een leeuw lijkt, opnieuw te moeten leren dat dit een gevaarlijk dier is. Generalisatie is in dit geval functioneel.

Soms generaliseren mensen dingen die niet functioneel zijn. Je bent bijvoorbeeld vroeger bij je eerste spreekbeurt erg uitgelachen, hebt een black-out gekregen en nu, als je aan presenteren of staan voor groep denkt, dan voel je de angst voor falen weer en krijg je klotsende oksels (een automatische reactie).

Het brein generaliseert dan, dat vergelijkbare situaties in de toekomst hetzelfde zullen zijn en er ontstaat een negatief gevoel over de situatie waar je niets aan hebt. Je kunt hierdoor zelfs zakelijk last hebben, omdat je collega wel opvalt en op de voorgrond treedt en jij jouw talenten onvoldoende laat zien doordat je dit niet durft of er niet prettig bij voelt. Dat is niet nodig!

NLP techniek: Gevoelomdraaitechniek! Zo doe je dat!

Je kunt deze oefening toepassen in situaties waarin je negatieve gevoelens en emoties ervaart. Tijdens coaching zijn er genoeg momenten waarop je deze oefening kunt toepassen, vaker dan je denkt.

Bij deze oefening is het belangrijk dat je bewust wordt hoe het gevoel verandert. We voeren deze techniek uit in 2 delen: deel 1 negatief gevoel stoppen en neutraliseren, deel 2 positief gevoel  in de plaats stoppen en versterken.

Deel 1 negatief gevoel stoppen en neutraliseren

Stap 1: negatief gevoel of emotie lokaliseren. Je kunt gevoelens alleen voelen omdat deze bewegen. Waar in je lichaam voel je het en begint het (of als het niet makkelijk is de plek te duiden, waar voel je het allemaal niet)? Hoe beweegt het? Van binnen naar buiten, draait het cirkels, is het pulserend? Hierdoor wordt je bewust van de kwaliteiten van het gevoel. In gedachten kun je de beweging voorstellen, je kunt ook je handen of vingers gebruiken om de beweging uit te drukken.

Stap 2: de beweging in een loop plaatsen. Nu je ontdekt hebt waar het gevoel zit en hoe deze beweegt, dan wil je het gevoel in een loop plaatsen. Dit betekent dat je de beweging van het gevoel volgt van het begin naar het eind. Begin en eind koppel je aan elkaar en blijft de beweging volgen. In het geval van een cirkelende beweging is dit eenvoudig om te doen. In het geval van een pulserende beweging is dit minder makkelijk. Wat je in deze situatie doet is vaststellen of de beweging van binnen naar buiten gaat, of anders om. Hoe start het. Als het van binnen naar buiten is, dan gebruik je het verbeeldingskracht om het eind van de beweging in een lus te koppelen met het begin van de beweging, zodat de loop ontstaat.

Stap 3: plaats het negatieve gevoel buiten je. Wat je doet in gedachten is het patroon, de loop, van het negatieve gevoel in gedachten volgen, terwijl je het buiten jezelf plaatst. Tegelijkertijd dat je dit doet visualiseer je een kleur bij dit gevoel, benoem deze ook. Dit doe je om je ontbewustzijn nog meer te betrekken in dit veranderingsproces. Het buiten jezelf plaatsen van het gevoel wordt door het brein opgepakt als dissociëren van het gevoel. Het gevoel wordt letterlijk op een afstand geplaatst en het gevoel wordt automatisch minder, tot bijna niet meer voelbaar zijn.

Stap 4: draai het patroon om. Draai nu het patroon om in omgekeerde richting en volg de loop. Merk ook op hoe de kleur positief verandert terwijl je de omgekeerde loop en het omgekeerde gevoel volgt. Voor het brein is het onmogelijk om twee tegenovergestelde gevoelens te voelen, het gevoel wordt hierdoor geneutraliseerd.

Stap 5: plaats omgekeerd patroon terug en herhaal de loop. Je plaatst het geneutraliseerde gevoel terug in je lichaam en blijft het patroon herhalen. Terwijl je dit doet voel je hoe de nieuw kleur krachtiger wordt. Het is belangrijk dit enige tijd te doen, zodat je jouw brein traint het nieuwe patroon aan te leren. Je kunt het patroon ook versnellen of vertragen om het effect e versterken (dit kan per persoon verschillen).

Deel 2: Positief gevoel in de plaats stoppen en versterken

Nu het negatieve gevoel geneutraliseerd is, is het zaak om een nieuw positief gevoel in de plaats terug te stoppen. Dit kan van alles zijn, helemaal een goed idee om te kiezen hoe je jezelf zou willen voelen in de specifieke situatie.

Stap 1: herinnering oproepen met krachtige goede gevoelens. Denk terug aan een moment waarin jij je bijzonder goed hebt gevoeld. Kijk van een afstand naar de situatie en herinner je het gevoel wat je daar voelde.  Stap in de situatie en versterk dat gevoel door je er helemaal mee te verbinden. Hoe meer detail je ophaalt, hoe krachtiger het gevoel wordt.

Stap 2: lokaliseer het gevoel in je lichaam en versterk deze. Geef dat gevoel een kleur en lokaliseer het gevoel in je lichaam. Vind uit wat het patroon is van het gevoel, de beweging en plaats deze ook in een loop. Als het herhalen van het patroon je gemakkelijk af gaat: versnel het patroon of vertraag deze om het gevoel nog sterker te maken. Wordt je bewust hoe dit de kleur beïnvloedt en maak deze kleur intenser en mooier.

Stap 3: herhaal het patroon en train je brein. Blijf dit patroon herhalen om je brein het nieuwe patroon, gevoel of positieve emotie aan te leren: hoeveel plezier kun je aan!

Ik gebruik deze NLP techniek in combinatie met hypnose en dat werkt erg goed samen. Ik leer dit ook in mijn trainingen. Wil je dit ook als coach leren gebruiken en overweeg je een gedegen hypnose opleiding? Kom dan naar de GRATIS hypnose workshop in Amsterdam en vind uit hoe makkelijk het eigenlijk is om te gebruiken.

NLP Techniek gebruiken bij angsten of negatieve gevoelens bij kinderen!

De techniek is ook heel goed toe te passen bij kinderen. Kinderen beschikken over een bijzonder goed verbeeldingsvermogen. Herken je deze magie nog: kom maar hier dan geeft mama een kusje op de zere plek en dan is de pijn verdwenen.

De aandacht wordt afgeleid en het kind voelt niets meer. Je kunt het een natuurlijke verdoving noemen, waar wij mensen prima toe in staat zijn als je de magie herontdekt. Deze techniek werkt heel er goed. Ik gebruik dit regelmatig in mijn hypnose sessies bij pijnbestrijding wat magisch werkt.

In ieder geval, kinderen kunnen zich heel goed dingen voorstellen. De uitgebreide beschrijving hierboven gebruik je niet bij kinderen.

Bij kinderen houd je het eenvoudig, luchtig en speels. Vermijd complexe technieken. Wees een vriend en geen coach. Zorg dat jij je uitermate goed voelt zodat ze mee kunnen gaan in jouw stemming. Hou het kort, kinderen kunnen minder lang hun aandacht ergens bij houden.

Vertrouwen, veiligheid en humor is ook belangrijk om zelf te voelen en in te zetten. Kinderen zijn namelijk heel gevoelig hiervoor en voelen feilloos aan wanneer jij je minder goed voelt. Jij bent de volwassene en zien je als autoriteit. Zeg dat het kind geweldig is en veel talent heeft (overigens mag je dit bij volwassenen ook doen).

Kinderen hebben dus een uitstekend verbeeldingsvermogen. Je kunt in verhaal het onbewuste trainen wat ze kunnen doen om zich prettiger te voelen en goede gevoelens krachtiger te maken.

Stap 1: stel je voor je op een duikplank staat en in een bad met goede gevoelens springt. Welke gevoelens die je blij maken en waar jij je goed bij voelt wil je dat in het zwembad zit? Welke kleur heeft het en kun je die kleur mooier, beter maken? Als je naar beneden kijkt, dan zie veel clowns zwemmen (of andere cartoon achtige figuren die ze kennen die grappig zijn, misschien kun je zelf iets bedenken samen, helemaal in de fantasie op gaan). Je legt uit dat je samen van de duikplank gaat springen in het bad voel goede gevoelens. Je kijkt naar beneden, het is hoog, je voelt je minder prettig, je kunt dat voelen in je lichaam, maar je weet als je in het zwembad springt, dan zal het geweldig zijn… 3..2..1.. (dit zo speels, enthousiast theatraal mogelijk doen, kinderen kunnen zo makkelijk mee gaan in het spel) PLONS. Voel dat water eens, de warmte, de blije gevoelens etc..

Stap 2: welke cartoon figuur kan samen met jou van de duikplank springen als dat nodig is? Maak deze figuur bijzonder grappig zodat dit sowieso een goed gevoel oproept en laat het kind samen met dit figuur de duikplank afspringen. Vertrouw erop dat het onbewustzijn van het kind leert hoe je gevoelens kunt veranderen.

Weet je eigenlijk kan het bij kinderen nog makkelijker, je vraagt gewoon, wat is jouw meest blije kleur? Stap daar eens in… hoe voelt dat? Jammer eigenlijk dat wij als volwassenen daar zo moeilijk over doen, niet 🙂

Wil je praktisch aan de slag en meer technieken leren? Kom dan naar de GRATIS hypnose workshop voor coaches en leer tenminste 1 krachtige interventie die je direct kunt toepassen in jouw praktijk.

Vind je het een goed artikel? Like it, Share it, geef een reactie en help mij dit artikel te delen met anderen. Je bent geweldig, dank je!

Over hypnotrain

Bekijk ook

NLP Decision Destroyer handig bij spijt, gemaakte beslissingen ongedaan maken en reacties veranderen

Taal is een machtig iets en als je dat combineert met intentie, dan kun je …

Eén reactie

  1. Geweldig artikel. Gevoelsomdraaitechniek is zo krachtig ! Iedereen moet dit kunnen, voor jezelf en anderen. Hoe meer info hierover, hoe beter 🙂
    Goede gevoelens in het leven zijn zo belangrijk.

    Bedankt Mitchel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

mautic is open source marketing automation